Palce, które liczą – znaczenie liczenia na palcach dla poznania matematycznego u człowieka dorosłego

Palce, które liczą – znaczenie liczenia na palcach dla poznania matematycznego u człowieka dorosłego

28.10.2015
Zjawisko liczenia na palcach jest obecne w większości kultur i odgrywa ważną rolę w poznaniu matematycznym u osób dorosłych.
W

Wywarło ono także wpływ na ukształtowanie się matematyki we współczesnej formie. Dane neuropsychologiczne i wyniki badań z wykorzystaniem metod neuroobrazowania wskazują na wzajemne powiązania między mózgową reprezentacją liczb i reprezentacją z użyciem palców. W pewnych przypadkach liczenie na palcach jest wykorzystywane przez osoby dorosłe jako sposób na odciążenie pamięci roboczej, np. podczas obliczeń kalendarzowych. Mimo powszechności tej praktyki, można zaobserwować bardzo duże zróżnicowanie międzykulturowe i międzyosobnicze w jej stosowaniu. Poza znaczeniem dla psychologii poznania matematycznego badania nad liczeniem na palcach mogą służyć weryfikacji hipotez w zakresie ucieleśnionego poznania, ujawniając fizjologiczne podłoże pojęć abstrakcyjnych.

Opis bibliograficzny artykułu: K. Cipora, M. Szczygieł, M. Hohol, Palce, które liczą: znaczenie liczenia na palcach dla poznania matematycznego u człowieka dorosłego, „Psychologia-Etologia-Genetyka” 2014, no. 30, ss. 59-73

Pobierz cały artykuł:

Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez Użytkowników w ramach komentarzy do Materiałów udostępnianych przez Usługodawcę.

Zapoznaj się z Regułami forum
Jeśli widzisz komentarz naruszający prawo lub dobre obyczaje, zgłoś go klikając w link "Zgłoś naruszenie" pod komentarzem.

Dodaj komentarz

Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz